
African Review Vol. 42, No. 1, 2015: 58-78 

 

An Analysis of Language Use in the Tanzania’s 2010 Pre-election 
Newspaper Headlines in the Swahili Press 

 
 
 

Gastor Mapunda & Antoni Keya 

 
 
Abstract 
 

The current paper undertakes a discourse analysis of the front page 
newspaper headlines of two Tanzanian Swahili weekly newspapers, 
Mzalendo (Patriot) and Mwanahalisi (Unfeigned child) during the 2010 pre-
election period with a view to showing how the press headline discourse in 
different ways constructs social identities and how these in turn act to 
influence readers’ voting decisions. The data used comes from ten issues of 
the two newspapers. The analysis is informed by the Faircloughian three-
dimensional framework incorporating: text, discursive practice, and social 
practice. The main finding is that the writers of both newspaper headlines 
used alike discursive methods such as selection of particular lexical items and 
syntactic manipulation with the intent of simultaneously vilifying the 
contestant viewed by the newspaper as the opponent while at the same time 
endorsing the one it was supporting.  It is recommended that the public 
understands the strategies for them to make informed decisions.  

 
 
Introduction 
Newspaper headlines are among the first things that readers glue their eyes 
to when they want to buy newspapers. Incidentally all news reports in 
newspapers have headlines. It follows therefore that due to their strategic 
nature, newspaper headline crafting needs special skills, and it is the 
editorial team that makes sure that their readers get mostly what they want 
them to get. This is a kind of audience alignment, and it is important because 
they represent what the editors believe should represent the image, position 
and aim of the newspaper in each specific headline. As such newspaper 
headlines, and especially the front pages ones, are written by special writers. 

                                        
Corresponding Author: Lecturer, University of Dar es Salaam, E-mail: 
mapundag@gmail.com     

mailto:mapundag@gmail.com


G. Mapunda & A. Keya 

 

59 

 

Reah (1998:13) for example, informs that newspaper headline writing is 
rarely done by news report writers:  
 

The headline will rarely, if ever, be written by the reporter who wrote 
the news story. It should, in theory, encapsulate the story in a 
minimum number of words, attract the reader to the story and, if it 
appears on the front page, attract the reader to the paper.  
 

Newspaper headlines have been variously categorized and analyzed by 
scholars on the basis of different criteria. Some have categorized them as 
localizing headlines, quotation headlines, summarizing headlines and relevance 
optimizers depending on their structure, content and/or function (c.f. Dor, 
2003:695-696; Van Dijk, 1988:53). Lindermann (1990) has argued that some 
headlines provide their readers with complex riddles which neither 
summarise nor relate to the news reports. As such there are various views 
regarding newspaper headlines classification. Nevertheless, the current 
paper does not delve into the definitions debate so much; instead it looks 
directly into how Tanzanian Swahili press used headlines in reporting the 
2010 pre-election campaign news. It is possibly Ifantidou (2009:97) who 
overrides almost all the views by many other scholars, arguing that headlines 
serve only one function of attention getting in order to mainly persuade 
readers, but not to inform them. 
 
We would like to contextualize our current study by drawing the attention of 
our readers to the fact that everywhere in the world news reporting in the 
press is a continuation of public debate of topical matters in a given society. 
Newspaper news features, and particularly headlines, take the debates even 
further by trying as much as possible to advocate what the owner mostly 
wants readers to view as logical and truthful from their own sociopolitical 
standing and affiliation. In this regard Reah (1998:28) argues further that: 
 

Headlines have a persuasive function when they are designed to attract 
the attention of the reader and interest him/her in reading the story (or 
in the case of front page headlines) in buying the newspaper, but they 
can also be written to influence the opinion of the reader. 

 
The role of media discourse in shaping peoples‟ opinions and thinking in 
relation to elections cannot be overemphasized. It goes without saying that 
people cannot spend most of their time searching for news everywhere 
where events occur; instead the media do it for them. However, what may 



Tanzania’s 2010 Pre-election Newspaper Headlines 
 

60 

 

not be clearly and carefully thought of by many readers of newspaper, are 
possibly the strategies which newspaper editors use in directing their 
opinions in order to influence them in decision making.  
 
It is on the basis of this persuasive function of headlines that it is important 
for us to carry out an analysis of some of these headlines in order to allow 
readers to question what would otherwise sound unproblematic in their 
plain eyes. An important observation to make is the fact that many people 
decide whom to vote in favour of either a contestant or a political party, on 
the basis of the influence of the media without much analysis, if any. We are 
of the opinion that news reporting in the media should not go unquestioned 
because it represents the views of the owner as will be clear shortly. 
     
The current paper attempts an analysis of newspaper headlines of two 
Tanzanian newspapers Mzalendo (Patriot) and Mwanahalisi (Unfeigned child) 
to show the ways in which the Swahili press presented the 2010 general 
elections pre-election political campaign news.  
 
Contextualization of the Study 
In this part we are contextualizing the study by explaining briefly the 
Tanzania‟s press but also by providing a brief overview of the political 
situation in Tanzania. We start by saying that the first print media in 
Tanganyika came out at Magila, Tanga, in 1891, in the form of a magazine 
and was edited by the UMCA missionary Woodward in the name of 
Maongezi na Maarifa (Talk and Information), but a more serious newspaper 
started in 1894 also at Magila, and was called Habari za Mwezi (News of the 
Month) and reached a circulation of up to 6,000 copies (Sturmer, 1998:20-30). 
The press grew up slowly, and more growth came to sight in the 1940s. 
 
During British colonialism there were both government and privately owned 
newspapers. The privately owned ones were owned mostly by religious 
denominations and a few enterprising people. Konde (1984: 27-32) discusses 
some of the press in circulation around this time in some detail. He observes 
for example that the Catholic White Fathers started Kiongozi newspaper in 
1950, and an enterprising Tanzanian called   Ewald Munseri published Bukya 
na Gandi (Every Dawn with Fresh News) in  in 1952, and in 1955 he 
published Bahaya Twemanye (Bahaya Let us Help One another), but which 
were highly censored by the Government. Other Christian denominations 
also published their newspapers as well but which were mostly religious. 
 



G. Mapunda & A. Keya 

 

61 

 

After independence, and more recently, a multitude of print media has been 
in circulation. The United Republic of Tanzania (2012) lists 704 newspapers 
and magazines in Tanzania, but before 1992 there were only about 108 of 
them. Some of these are newspapers and magazines. However, most of them 
are intra-organisational and are therefore not accessible to the wider society. 
The actual number of newspapers in Tanzania seems to be unknown. A 
statement by the Government confirms this uncertainty when it says: 
 

The Newspapers Registrar has registered over 350 
publications including magazines, periodicals and newsletters. But less 
than 15 percent of the registered come out. …..” (United Republic of 
Tanzania accessed on 11 December, 2014).      

 
What this statement means is that less than 53 registered newspapers come 
out in Tanzania, which sounds realistic. This figure notwithstanding, 
newspapers which seriously come off the presses are even less than 20. We 
have opted for Mzalendo and Mwanahalisi which were two big newspapers 
representing two sides of the 2010 pre-election pageant in the Swahili press. 
Mzalendo represented party press, while Mwanahalisi represented 
independent press. In the following paragraphs we are presenting the two 
camps: party press and independent press. 
 
Party Press 
According to Høyer (2005:76) party press refers to a newspaper that is 
owned, staffed and directed by a political party or by political party 
affiliations. Shija (1990: 4) argues also that the objective of party1 papers is to 
publish and publicize the goals and aspirations of the party. This view was 
also confirmed by Joseph Damas, a Mzalendo‟s sub-editor, in an interview 
held in his office in October 2010: 

 
As a Party newspaper, we work to safeguard foremost the interests of 
the Party. Even opposition parties have their papers although they do 
not want to declare them in the open, but we know them. So we are 
guided by the policies of Chama cha Mapunduzi. 
 

In Tanzania, Chama cha Mapinduzi owns at least three newspapers, namely 
Uhuru (Independence/freedom), Mzalendo (Patriot) and Burudani 
(Recreation). So in addition to reporting news, they also serve to popularize 
the Party which owns it. 
 



Tanzania’s 2010 Pre-election Newspaper Headlines 
 

62 

 

Independent Press 
As the name suggests, independent press can be understood as privately 
owned newspapers and magazines which cover political affairs but which 
are not aligned either with government or with opposition parties 
(Chimombo, 1996:27). For convenience purposes, in our current paper, 
independent press is used to refer to all press that is not owned or related to 
the government or the ruling party, particularly in terms of its ownership. 
While there are many newspapers in Tanzania which fall under this 
category, we will use Mwanahalisi as its case at hand.  
 
It is no wonder that behind the independent press there can be political 
figures, or people who are not political per se, but who have a stake in the 
political arena. Leaving this truism aside, our interest in this paper is to 
analyze the ways in which these two newspapers use language in their 
headlines in their attempts to influence the 2010 pre-election political process 
as part of the democratization process. This is the constitutive role of the 
media discourse.  
 
One important thing to note about independent media, let alone independent 
press, is their assumed independence from government influence. Moore and 
Parker (2001:96) for example, elaborate this independence by contending 
that:  
 

The good side is that the media are independent of the government, 
thus making it very difficult for government officials to dictate exactly 
what get printed or broadcast. The bad side is that the media, as 
businesses, have to do whatever it takes to make a profit…..   

 
We additionally provide a brief sketch of the political context of Tanzania 
Mainland (or otherwise understood as Tanganyika) with particular interest 
in the period starting from 1992. As with many other colonized nations in the 
world, Tanzania was colonized after the Berlin conference which placed it 
under German colonialism (1884-1919). After World War I, that is, after 1919 
it became a protectorate under the British rule. This went on up to 1961 when 
it became independent.  
 
During and sometime after independence, Tanganyika followed a multi-
party political system. This however, did not last very long as the 1965 
Interim Constitution which became effective in 1967 made a declaration that 
Tanzania was going single-party. Along with this new political orientation, 



G. Mapunda & A. Keya 

 

63 

 

the Constitution also ruled out that all political matters in the country would 
be carried out through the Party.2 Since then, the Government and the ruling 
party have been inseparable, and for many years the phrase Chama Kushika 
Hatamu (Supremacy of the Party) was the order of the day. Even then, the 
situation did not last for ever. In early 1990s Tanzania had to join the band of 
multiparty political states imposed by the donor community, including the 
World Bank and the IMF. This culminated the political single-partyism 
which had been enjoyed by the ruling party. Along with party pluralism 
came freedom of the media.   
 
Following the change to multiparty system, many political parties emerged, 
some of which have remained unknown to many Tanzanians to date. Each 
party, regardless of its internal strengths and weaknesses, has just one goal of 
governing the nation. For example in the 2010 general elections 18 political 
parties signed the Electoral Code of Conduct as an official registration of 
their participation in the election process. However, by the time of 
campaigning, only seven of them did actually participate. In addition, many 
Tanzanians know only about four or five of these parties better. As a general 
overview, press coverage during the campaigns indicates that three parties 
took the lead in the process. These are Chama cha Mapinduzi (the ruling 
party), Chama cha Demokrasia na Maendeleo (CHADEMA) and the Civic 
United Front (CUF).  
 
In the 2010 pre-election campaign in Mainland, Tanzania concentrated on the 
three popular political parties mentioned above, while in the Isles of 
Zanzibar only CCM and CUF dominated. Why this is so is possibly 
explainable by the fact that these parties have more followers in the country 
and have been more aggressive in the campaign process.  
 
It is actually the corrupt practices endemic in Tanzania which earned 
CHADEMA its fame. The popularity of the party came about after two of its 
parliamentarians relentlessly unveiled horrendous corruption and 
embezzlement scandals; one over a gold mine in the name of Buzwagi and 
the other over scavenging of the External Payments Arrears (EPA), 
pronounced as [épa] account held at the central Bank of Tanzania (BoT). It is 
possibly the unveiling of the latter scandal which earned the CHADEMA 
contestant, Dr. Wilbroad Slaa, even more fame, meanwhile defaming the 
incumbent government along with its political party, Chama cha Mapunduzi. 
 



Tanzania’s 2010 Pre-election Newspaper Headlines 
 

64 

 

As we have already explained above, the press is a continuation of public 
debates, what these newspapers presented and discussed were also among 
the topical issues which were also common in Tanzania. While the 
newspapers reported on what was going on regarding the sociopolitical 
situation of the day, their orientations and coverage were also different. The 
differences were in regard to angles, depth, coverage, sociopolitical interests 
represented by the press. 
 
Choice of Mwanahalisi and Mzalendo Newspapers 
Our choice of the two newspapers is based on the angle from which the 
discourse of newspapers presented two opposing sides of the campaign 
discourse. The two newspapers represent contradicting ideological sects, 
each constituting a side to the campaign; Mzalendo pro-CCM while 
Mwanahalisi pro-opposition. It was apparent from the news that 
Mwanahalisi subscribed to the opposition parties while Mzalendo subscribed 
to the ruling party. These are the ideological angles deduced from reading 
the newspapers. It will be shown from the texts how this was apparent.  
 
Another reason is the fact that they are both weeklies. This allows each to 
have week-long coverage, and because of this relative length of time, they are 
reasonably comparable. Thirdly, being Kiswahili papers, most people had 
access to the news presented. This would be different if one of them had been 
an English one. In other words, they both provided equal accessibility to the 
readership. Besides, there were further specific reasons for choosing each of 
the paper. Going through the Mwanahalisi website 
(http://www.mwanahalisi.co.tz/about: accessed on January 12, 2011), we 
were moved by the paper‟s guiding principles which include the following:  
 

… Mwana Halisi ……. must be a watchdog, analyst, advisor and 
messenger for its communities. Mwana Halisi readers deserve a fair, 
accurate, full and balanced account of the news. Mwana Halisi expects 
its editorial staff to remain free of conflict and operate with integrity in 
pursuit of truth, accuracy and fairness. 
 

In addition, the newspaper itself has gained a lot of fame in the country. At 
one time both the paper and its editor faced a number of threats due to their 
strong criticism of the incumbent government in reporting news. The editor 
was at one time attacked and wounded with acid thrown into his face, which 
is generally attributed to his stand against corrupt practices which he reports 
in the newspaper. Likewise, on 13 October 2008 the newspaper was banned 

http://www.mwanahalisi.co.tz/about


G. Mapunda & A. Keya 

 

65 

 

for three months for having published a story on plans to oust President 
Jakaya Kikwete, and before that, on 18 July 2008 Mwanahalisi‟s newsroom 
and the editor‟s residence (Saeed Kubenea‟s) were raided by the police. All 
these added to the fame of the newspaper. 
 
What has been abhorred by the Government, which the paper is accused of, 
is mostly to do with pervasive corruption, embezzlement, and other related 
acts, which the Government calls „tarnishing‟ its image in the eyes of the 
public. It was Mwanahalisi which took the lead in unearthing the popular 
EPA scam, and it is one of the topics which heightened its popularity in the 
country. As such it can be reasonably argued that it was actually this kind of 
reporting which made the paper popular. It is interesting to note that the 
paper which started only in May 2006 with a circulation of only 7000 had by 
2008 increased its circulation to 60,000 (Onyango, 2008).  
 
As for Mzalendo (Patriot), this is the Sunday edition of Uhuru (Independence) 
and was the Tanzania‟s largest selling paper until the introduction of the 
multi-party system in 1992. According to Sturmer (1998), the paper‟s 
circulation was 100,000 since 1972. Damas (2010) asserts that at one time the 
circulation had gone up to 120,000 copies. However, by 2010 the circulation 
was between 10,000 and 12,000 but special issues may go even up to 20,000 
copies.3  
 
Theory 
The study applies critical discourse analysis (CDA) theory as viewed by 
Fairclough (1995:131). Fairclough has viewed language use as social practice 
in the sense that it is “a mode of action, and secondly is always a socially and 
historically situated mode of action in a dialectical relationship with other 
facets of „the social‟ (its social context) – it is socially shaped, but it is also 
socially shaping, or constitutive”. 
 
In dealing with texts Fairclough (1995:133) proposes a three-dimensional 
framework arguing that each discursive event, written or spoken, is text, and 
it is therefore an instance of discourse practice and it is therefore a piece of 
social practice. Additionally, Phillips and Hardy (2002:3) have generally 
viewed discourse as an interrelated set of texts, and their specific practices of 
their production, dissemination, and reception, that bring an object into 
being As such discourse analysts are interested in the relationship between 
text and what happens in the real word; what the newspaper headlines mean 



Tanzania’s 2010 Pre-election Newspaper Headlines 
 

66 

 

and the contextual realities in the society and also how texts are used to 
construct and reconstruct and sustain realities. 
 
This understanding helps our readers to see the possibility of taking a more 
critical look into the campaign language, considering even the aim of 
campaigning. In other words, as people read news features they should be 
aware of the various contextual circumstances circumventing the process of 
the production of the text itself.  
 
In embarking on our data presentation and discussion, van Dijk (1998: 61-63) 
suggests a number of issues to look into when doing discourse analysis 
which complement the Faircloughian perspective fairly well: i) examining 
context – historical, political and social background of a phenomenon and its 
participants ii) analyzing groups, power relations and conflicts involved iii) 
identifying positive and negative opinions about us versus them iv) making 
explicit the presupposed and the implied, and v) examining all formal 
structure – lexical choice, syntactic structure in way that (de)emphasize 
polarized group opinions. Discussing the persuasive nature of 
presupposition, Sbisà (1999:507) argues that: 
 

Presupposition, so intended, is clearly suitable for transmitting a kind 
of contents which may be called ideological: assumptions, not 
necessarily conscious but liable to be brought to consciousness, about 
how our human world is and how it should be. For various reasons, 
such assumptions are often difficult to be certain about, even though 
they are not in general unverifiable. Since assertion and argumentation 
commit the speaker to giving evidence or reasons for what is asserted 
or argued for, it may be difficult, or uncomfortable, to assert or discuss 
this kind of assumptions explicitly.  

 
Before we move ahead we would like to say at the outset that in doing CDA 
there are at least two levels of carrying out textual analysis which are 
available to the analyst. These are micro-textual analysis and macro-textual 
analysis (Richardson 2007:46). Due to the nature of our data, our option is the 
micro-textual analysis by which we look at issues of words, syntax, 
transitivity, tense, and modality. 
 
Word or rather lexical choice, is an important unit of analysis for any text 
analysis because word choice plays a number of functions not only in 
newspaper headlines discourse but also in general language use in the 



G. Mapunda & A. Keya 

 

67 

 

society. Richardson (2007:47) has this to say regarding the lexical level of 
analysis: 
  

Words convey the imprint of society and of value judgments in 
particular – they convey connoted as well as denoted meaning. All 
types of words, but particularly nouns, adjectives, verbs and adverbs 
carry connoted in addition to denoted meaning. 

 
At this level we also look at the naming practices in the headlines. This is also 
because naming of people in news headlines and media discourse in general 
also carries an important message. Richardson (2007:49) again makes an 
important explication regarding naming practices in the textual analysis: 
 

The way people are named in news discourse can have significant 
impact on the way in which they are viewed. We all simultaneously 
possess a range of identities, roles and characteristics that would be 
used to describe us equally accurately but not with the same meaning. 
The manner in which social actors are named identifies not only the 
group(s) that they are associated with (or at least the groups that the 
speaker/writer wants them to be associated with) it can also signal the 
relationship between the namer and the named.  

 
Similarly, syntax plays an important role in the way information is packed in 
a construction, and particularly at clause level. Reah (1998:77) for example 
has this to say in that regard: 
 

Syntax is an important factor in the way a text creates meaning. The 
way in which elements within a clause are ordered can give weighting 
to one or more aspects, and reduce, or remove, others. The relationship 
between elements has a fundamental role here.  

 
Findings and Discussion 
This part discusses both the headings and the stories themselves with a view 
to identifying textual features such as choice of words and phrases, syntactic 
arrangement as well as their contextual information which is important in 
understanding the text. We thereafter discuss these discursive decisions 
immediately thereafter. 
 
As we have already said earlier, we are using a total of ten (10) headlines, 
five from Mwanahalisi and five from Mzalendo for advancing our 



Tanzania’s 2010 Pre-election Newspaper Headlines 
 

68 

 

discussion. Again, all these headlines related to the pre-election campaigns in 
2010 in Tanzania. The first five headlines are from Mwanahalisi: 
 
Headline 1  Mwanahalisi (Issue No. 204, 1st September, 2010) 

 
Kiwewe kitupu CCM  
(CCM perturbed) 

 Ni baada ya Marando kutaja vinara wa EPA 
   (It is after Marando exposed key EPA culprits) 

 Ataja Kikwete, Mkapa, Rostam na Lowasa 
(He implicates Kikwete, Mkapa, Rostam and Lowasa) 

 
In this headline Mwanahalisi uses terms that indicate a negative condition 
for CCM. Being perturbed is not a sign of strength, and the reason for this 
condition is after a key member of CHADEMA implicates „key EPA culprits‟, 
namely Kikwete, Mkapa, Rostam and Lowasa.  
 
The negative condition is attributed to CCM – a group. The subheading has 
Marando – and individual, as the actor of the verbal process. He mentions 
„vinara wa EPA‟ who are among the top CCM executives. These being part of 
the top leadership tie CCM directly to the EPA scum. The editor does not 
distance himself from the claim or view that the named persons are the key 
culprits in the scum, otherwise he would have written „the so called key 
culprits‟ or „the suspects‟. This kind of assertion says that there is no question 
about these being the key culprits, which also says louder that CCM has its 
hands deep into the EPA scum. Mentioning these persons would not have 
been such a big deal at any other moment apart from this, the general 
elections. This news report has the presidential candidate as the first on the 
list, followed by Mkapa – the ex-president who was likely to go around 
campaigning for the other „culprit‟.  One can see that the timing and the 
context make this a very strong news report against CCM, which explains 
why CCM should be perturbed. Why would one feel highly disturbed by the 
mentioning of names if they do not in any way feel threatened by what the 
effect of the mentioning would be? 
 
Headline 2  Mwanahalisi   (Issue No. 204 of 1-7 September, 2010) 
 

Waziri Masha aumbuka  
(Minister Masha in disgrace) 

 



G. Mapunda & A. Keya 

 

69 

 

Here the headline does not show us who or what disgraces the minister, who 
happens to be a CCM member, but it has this person as a victim of a negative 
condition. This being a leader, we are likely to say that it is CCM that is 
projected in a negative light. The Swahili expression aumbuka (in disgrace) 
implies that one becomes disgraced out of their undoing. It therefore 
presupposes that the minister did an act unbefitting to his position, leading 
to self-degradation. This is likely to be pointing towards the calibre of leaders 
populating CCM. 
 
In understanding this headline, we need here to provide some contextual 
description of the parody of addressing Masha as Waziri Masha. As has been 
suggested earlier, in order to understand a text it is important to also take on 
board a description of the context as suggested by Van Dijk (1988:30): 
 

A full account of news discourse, then, requires both a description of 
textual structures of news and a description the production and 
reception processes of news discourse in communicative situations and 
socio-cultural contexts. 

 
The person addressed as Masha in the headline was not a minister at the time 
when this newspaper was coming out. This is because the parliament had 
already been resolved, and he had been a minister by virtue of his 
parliamentary position. As such describing him as a minister, at the same 
time aumbuka (in disgrace) makes the contrast more prominent and 
pronounced as compared to if he were referred to just as Masha, which he 
was.  
 
Headline 3  Mwanahalisi (Issue No. 205: 8-14 September, 2010) 
 

Dk. Slaa atishia Kikwete  
(Dr. Slaa issues threats to Kikwete) 

 
Here we have a presidential candidate for CHADEMA, mentioned alongside 
his academic credentials as a PhD holder, performing an act that threatens 
the presidential candidate for CCM, whose academic credentials go 
unmentioned. One would argue that there is no way to prefix the name of a 
person who does not have a doctoral qualification, but the CCM contestant is 
known to have been awarded a number of honorary doctorates by then, 
which some media  use to prefix  his name.  
 



Tanzania’s 2010 Pre-election Newspaper Headlines 
 

70 

 

In this headline Kikwete is positioned as the receiver of some act of scaring. 
The choice of the word atishia (Slaa issues threats) instead of amtisha (Slaa 
threatens Kikwete) only leaves Dr Slaa‟s act at the level of issuing threats, it is 
not a description of the intended effects – the perlocution. It is not easy to tell 
at this level what Kikwete felt upon hearing the threats, but one notes that it 
is normally a more powerful entity that is capable of issuing threats. Even 
when less powerful entities take it upon themselves to issue threats, whether 
or not the intended audience gets affected in line with the expectations of the 
issuers of the threats, they are only seen as ones trying to position themselves 
as more powerful and therefore capable of inflicting pain to their intended 
audience.  
 
This syntactic strategy of presenting Dr Slaa as an agentive subject 
strategically positions him in a more powerful position at the same time 
positioning Kikwete in a defeated position. However, the headline does not 
confirm whether or not Kikwete was actually threatened, thus realizing the 
perlocutionary effect of the threatening. This ambivalent position of the verb 
choice is likely to be assumed by some readers that Kikwete was actually 
threatened, which is not actually said in the headline. 
 
Headline 4 Mwanahalisi  (Issue No. 206, 1-7 October, 2010) 
 

Malipo ya Salma utata 
(Salma’s payment questionable) 

 TAKUKURU mshauri wa CCM 
   (PCCB CCM’s advisor) 

 
In this context Salma refers to the first lady, Salma Kikwete. She, being the 
wife of the CCM national chairperson and presidential candidate, any 
negative reference to her is also negative reference to CCM along with its 
presidential candidate. The dark cloud hanging over the financial transaction 
associated with her is likely to deal a devastating blow on the integrity of the 
party and presidential candidate she is associated with. In the subheading 
CCM is brought into disrepute again, this time being in collusion with the 
Tanzania Prevention and Combating Corruption Bureau (PCCB). Crying foul 
and linking the two entities in this dubious financial deal, with the PCCB 
working as a partner instead of the watchdog it is supposed to be, 
Mwanahalisi is likely to be promoting the view that CCM is in an unholy 
league with the state machinery, and that they are unlikely to be unstoppable 
in their exploits.  



G. Mapunda & A. Keya 

 

71 

 

This sounds like an indirect appeal to the public against voting CCM to 
power. Associating the PCCB with an advisory role to the first lady who 
misuses public funds has the potential of suggesting that the CCM 
presidential aspirant colludes with government organs in misusing public 
funds. This sounds like an appeal to voters to be cautious of not only the 
aspirant, but also his family and his watchdog machinery.  
 
Headline 5:  Mwanahalisi (Issue No. 212, 27 October, 2010) 

 
Wizi wa kura wanukia 
(Vote rigging nearing) 

 Muafaka Maalim Seif kuongoza Zanzibar. 
(Political accord Maalim Seif to lead Zanzibar) 

 Dr. Slaa aongoza kura za maoni 
(Dr Slaa leads in opinion poll) 

 Ni kwa wasomaji wa magazeti na mitandao 
(It is among newspaper and internet readers) 

 
There being mainly two major competitors in the presidential race – CCM 
and CHADEMA in the 2010 general elections, and Mwanahalisi newspaper 
being more or less biased towards the opposition against CCM, it is plausible 
to claim that the material process of vote rigging is attributed to CCM. As 
such CCM is projected negatively here as one seeking an unfair advantage to 
re-election by vote rigging.  The first subheading “reports” through an 
accord reached in the Isles that the opposition will lead Zanzibar after the 
general elections – therefore CCM will not be in power there. In the second 
subheading the CHADEMA candidate leads in opinion poll as the one most 
likely to become president. Since the public has not been involved in any 
poll, the paper makes it clear who got involved in the poll. To recast the view 
in this issue, one would say, “after general elections CCM will not be in 
power, both in Zanzibar and Tanganyika.” This might have been calculated 
to dispirit those currently wishing to vote for CCM candidates. 
 
The following five headlines are from the Mzalendo weekly which is owned 
by the ruling party, Chama cha Mapinduzi (CCM).   
 
Headline 6 Mzalendo  (Issue No. 2045, August 8, 2010) 
 

Longolongo za Dk. Slaa ni batili  
(Dr Slaa’s chitchats illicit) 



Tanzania’s 2010 Pre-election Newspaper Headlines 
 

72 

 

 Tume yasema wakati wa kampeni bado 
(Commission says campaign time not yet) 

 Mikutano yake ni kinyume cha utaratibu 
(His rallies unlawful) 

 Wananchi walalamika, CCM yamuonya 
(Public complain, CCM warns him) 

 
Just as was the case with Mwanahalisi attributing negative conditions to 
CCM, Mzalendo likewise attributes negativity to CHADEMA and its 
presidential candidate – Dr Slaa. Here, instead of using the word „madai‟ 
(claims), the editor chose „longolongo‟ (chitchats) which has negative 
connotation, portraying the sayer (Dr Slaa) as one who prattles and therefore 
wasting people‟s time. This word, which is a colloquial, and famous among 
the youth, has the potential of making the voters refrain from voting for 
someone who talks nonsense. Who would want to vote to presidency a 
candidate who engages in foolish or inconsequential talk?  
 
The headline writer passes an assuring evaluative remark on Dr Slaa‟s 
conduct as illegal. In the first subheading Dr Slaa is also portrayed negatively 
as one launching campaigns before time, and that this is not CCM‟s view but 
that of the body responsible for such campaigns – the national electoral 
Commission. One wonders why, having used the Commission to warn 
against the un-timeliness of Dr Slaa‟s campaigning, the paper should 
continue to underline that the rallies were not procedural. It is important to 
note that a repeated negative portrayal, however trivial, is likely to linger in 
the readers‟ minds, diminishing the object‟s credibility in the eyes of the 
reader. In the third subheading CCM receives a positive portrayal as one 
working to safeguard the public‟s interest. When the public complain against 
Dr Slaa, CCM quickly comes in to warn him. In this heading (and 
subheadings) CHADEMA (through its presidential candidate) is portrayed 
negatively three times as one disrupting the electoral procedures, and CCM 
is portrayed positively as one volunteering to ameliorate the situation by 
issuing a warning. At performing the verbal process of warning, CCM is 
positioned as the more powerful entity, and consequently as the big brother 
warning a small misbehaving brother. 
 
Headline 7 Mzalendo  (Issue No. 2047, August 22, 2010) 

 
Dar yazizima     
(Dar Chills) 



G. Mapunda & A. Keya 

 

73 

 

 Ni katika uzinduzi kampeni za CCM 
(It was during launching of CCM campaigns) 

 Utitiri wa watu wafurika Jangwani 
(Multitude flock Jangwani) 

 Wagombea ubunge 13, udiwani 457 wapeta 
(13 parliamentary contestants, 457 counselor contestants go 

unchallenged) 

 JK ajisikia vibaya jukwaani  
(JK feels ill on the platform) 

 
This headline has the CCM campaign launching captivating the City of Dar 
es Salaam, which is a positive sign for a political party seeking re-election. 
The paper has utitiri wa watu (a multitude or horde of people) instead of watu 
wengi (many people) or any other expression. The word wafurika (which we 
translate as flocking but which we would also translate as flooding from the 
word furika [v] or mafuriko [n]) refers to flooding and floods, suggesting that 
the attendance overwhelmed the space. In addition to this choice of 
expressions, which serves to magnify the event and make the opposition 
reconsider their decision to run into the race, the third subheading mentions 
figures (13 parliamentarians and 457 counsellors who go unchallenged) to 
show that CCM is already winning before election day. 
 
As is the norm for election discourse for one to promote their cause and 
mitigate or downplay any of their shortcomings, here Mzalendo has Jakaya 
Kikwete as feeling ill on the platform, instead of reporting what exactly 
happened. This event having received live television coverage, all spectators 
noted that the presidential candidate went gibberish before collapsing and 
being hurried away from the stage and the Jangwani grounds for treatment. 
For the TV audience and all those at the Jangwani grounds terming this 
shocking event as simply „feeling ill‟ would be a mockery of un-proportional 
levels, but calling a spade a spade on this event would portray the 
presidential candidate as a sickly and dying person, which would make him 
a dispreferred candidate for the presidential office. 
 
Headline 8 Mzalendo (Issue No. 2050, September 12, 2010) 
 

CHADEMA yapata ufa   
(CHADEMA grows a crack) 

 Makundi yanayopingana yaibuka 
(Conflicting groups emerge) 



Tanzania’s 2010 Pre-election Newspaper Headlines 
 

74 

 

 Yadaiwa yanatokana na ubaguzi 
([they are] claimed to result from discrimination) 

 Siri ya “kuchakachuliwa” matokeo ya kura za maoni sasa 
hadharani 
(Secret behind “adulteration” of opinion poll results now exposed) 

 Sheikh Yahya naye „amvaa‟ Dk Slaa 
(Sheikh Yahya also “takes on” Dr Slaa) 

 
In this headline there is no explicit mention of CCM, and it is all a portrayal 
of negativity about CHADEMA and its presidential candidate, Dr Slaa. 
CHADEMA is presented as a party falling into self-ruin, and therefore 
fragmented and weak. This way, the headline promotes mistrust for 
CHADEMA among voters. If the party leadership cannot successfully lead a 
party, which is a relatively small entity, why should one trust CHADEMA to 
successfully lead the nation? This is also a party, presumably, behind the 
adulteration of opinion polls to beguile the public, especially those of voting 
age.  
 
The implied mention of CCM is in the third subheading, with reference to 
Sheikh Yahya - the then famous psychic in Tanzania who at some point 
intimated through the media his wish to offer demons to safeguard the CCM 
presidential candidate. When a public concern arose questioning the sanity 
of having a presidential candidate believing and receiving protection of 
demons, the state house came out only to say that Sheikh Yahya was free to 
air his views but would not go far to evaluate the content of Sheikh Yahya‟s 
offer. This person, whom we therefore associate closely with CCM, takes on 
Dr Slaa. In other words, Sheikh Yahya Hussein who had promised to provide 
demonic protection to Kikwete, the CCM presidential candidate, is used by 
the headline writer as someone important who works against the 
CHADEMA candidate, Dr Slaa. 
 
Headline 9 Mzalendo (Issue No. 2057, October 24, 2010) 

 
Kikwete: Vitoseni vyama vyenye hulka ya damu 
(Kikwete: Ditch bloodthirsty parties) 

 Asema mwisho wa uongo wa wapinzani Jumapili 
(He says the end of opponents’ lies is Sunday) 

 Atangaza neema ya soko la mazao ya wakulima 
(He announces blessings on farmers’ produce) 

 



G. Mapunda & A. Keya 

 

75 

 

Headline 9 is couched in the imperative, elevating Kikwete – a presidential 
candidate, to the position of issuing directives to voters. On the one hand, 
this portrays him as a leader who can tell his followers which parties not to 
vote for. On the other hand, he portrays voters as people with the power to 
ditch parties which he refers to as „bloodthirsty‟. He strengthens his rapport 
with voters by promising to make good with the marketing of farm produce. 
This is geared to be welcome news, marketing being a chronic problem 
among peasants who form the majority of Tanzanians.  
 
Kikwete demonizes the opposition as bloodthirsty, and asks voters to eschew 
them. The choice of „vyenye hulka ya damu‟ (bloodthirsty) suggests that these 
parties are in the habit of shedding blood. In addition, the candidate declares 
that the lies by the opposition will come to an end on election day. We would 
like to note that the assurance with which the candidate speaks is 
uncharacteristic of campaigning discourse where the candidate would focus 
more on convincing his audience of his capabilities to run the presidential 
office. On this headline, however, the us vs. them polarity is highly manifest. 
The us vs. them polarity can also be understood as othering. 
 
As an affiliation strategy the second sub-headline comes with a promise to 
peasants who are the majority of the voters in the country. One complaint in 
the country has always been where to sell their farm produce, and 
unprofitable price. Making such promises has the likelihood of winning 
votes from the desperate farmers. 
 
Headline 10 Mzalendo (Issue No. 2058, October 31, 2010) 

 
Uchaguzi Mkuu Leo: Nani kama JK 
(General Elections Today: Who like JK) 

 Mkapa: Ni mfanyakazi anayetimiza wajibu kwa umakini 
 (Mkapa: [JK] Is a worker who is carefully accountable) 

 Asema wagombea wengine ni sawa na kokoto 
 (He says other aspirants are like gravel) 

 Mwinyi: Ni muungwana anayejali watu wake wote 
 (Mwinyi: [JK] Is a gentleman who cares for all his people) 

 Karume: Dk. Sheni atashinda, shoneni suti za sherehe 
 (Karume: Dr Sheni will be victorious, make celebration suits) 

 
Headline 10 pronounces JK as an unrivalled competitor in the presidential 
race. The subheadings have former heads of state eulogizing the CCM 



Tanzania’s 2010 Pre-election Newspaper Headlines 
 

76 

 

candidate as one „carefully accountable‟ and one caring for all his people. 
One of these speakers belittles other candidates likening them to crushed 
stone. The use of former heads of state is meant to render the eulogy on 
Kikwete and damnation of the opposition credible. Portraying Kikwete as 
one caring for all his people, places him beyond partisan politics, serving the 
entire community regardless of party lines. On the other hand, likening other 
candidates to gravel suggests that they are too small to stand the fight, or 
that they are so fragmented in their personalities that they cannot make good 
leaders. 
 
A unique strategy which Mzalendo uses here is ethos – using the credibility 
of former presidents. Being an old party, CCM has the advantage of having 
all former presidents. Mzalendo makes use of what they say in support of 
their candidate. By having them talk, it is considered that the citizenry would 
trust them and take what they say as their roadmap. 
 
Conclusion 
In this article we have shown that both newspapers used more or less similar 
strategies in writing their headlines. A common feature of the headlines was 
to apply lexical choices and occasionally idioms, that disgrace, denigrate and 
slur the image of the political party, including its members, which the 
newspaper is not in support of. Similarly, both newspapers have used 
syntactic styles of passivisation, in which case they have hidden the agentive 
subjects, intentionally or because they were not sure who the agentive subject 
was, thus leaving readers in suspense. In some cases, passivisation was done 
in order to give prominence to the patient subject particularly when slur and 
mudslinging was involved. 
 
Mzalendo had an additional advantage of attributing statements to retired 
presidents because they all belong to the party that it supported. The use of 
these retired presidents was meant to influence the portion of the citizenry 
that was in support of these former presidents. In other words, the 
newspapers used (assumed) credibility (ethos) to win support by the people.  
 
While these strategies are commonly applied worldwide, it is for readers to 
be aware of them, and make informed decisions while knowing exactly what 
newspaper headlines are meant to achieve in due course. One way of doing it 
is by reading a variety of newspaper headlines, and be able to see different 
angles used by different newspapers in reporting similar issues. This 
approach has the potential of helping readers vote in people whom they 



G. Mapunda & A. Keya 

 

77 

 

understand well rather than being swayed by lexical, syntactic and other 
kinds of manipulations employed by politicians. 
 
 
Notes 
 

1. Shija (1990) refers specifically to Chama cha Mapinduzi (Revolutionary 
Party), Tanzania‟s ruling party. 
 

2. This was the Tanganyika African National Union (TANU) which 
later on transformed into CCM. 

 
3. Personal Interview with Mr. Damas, one of the sub-editors of 

Mzalendo, October 2010. 

 
References 
 
Chimombo, S. and Chimombo, M. 1996. The Culture of Democracy: Language, 

Literature. The Arts and Politics in Malawi, 1992-94. Zomba: WASI 
Publications. 

 
Dor, D. 2003. “On Newspaper Headlines as Relevance Optimizers”, Journal of 

Pragmatics, 35: 695-721.  
 
Downing, A. and Locke, P. 2006. English Grammar A University Course. 

London: Routledge 
 
Fairclough, N. 1995. Critical Discourse Analysis: the Critical Study of Language. 

New York: Longman Group Limited. 
 
Høyer, S. 2005. “The Rise and Fall of the Scandinavian Party Press”, in 

Høyer, S. and Pöttker, H. (eds.), Diffusion of the News Paradigm 1850-
2000. Gothenburg: Nordicom. 

 
Ifantidou, E. 2009. “Newspaper Headlines and Relevance: Ad hoc Concepts 

in Ad hoc Contexts”, Journal of Pragmatics 41, 699-720. 
 
Konde, H.1984. Press Freedom in Tanzania. Arusha: Eastern Africa 

Publications Limited. 



Tanzania’s 2010 Pre-election Newspaper Headlines 
 

78 

 

 
Lindemann, B. 1990. “Cheap Thrills we Live by: Some Notes on the Poetics of 

Tabloid Headlines”, Journal of Literacy Semantics 19, 46-59. 
 
Moore, B.N. and Parker, R. 2001. Critical Thinking. Boston: McGraw-Hill. 
 
Onyango, E. 2008. Three-Month Ban on Tanzanian Weekly Rattles 

Independent Media. http://buildingequipments.net/three-month-
ban-on-tanzanian-weekly (accessed 10October  2010). 

 
Reah, D. 1998. The Language of Newspapers. London: Routledge. 
 
Richardson, J.E. 2007. Analysing Newspapers: An Approach from Critical 

Discourse Analysis. New York: Palgrave Macmillan. 
 
Shija W.A. 1990. The Role of Party Newspapers in Mobilizing the Masses in 

Tanzania: A  Critical Analyis. 
http://archive.lib.msu.edu/DMC/African%20Journals/pdfs/africa%2
0media%20review/vol4no3/jamr004003002.pdf (accessed  11 
December 2014). 

 
Sbisà, M. 1999. “Ideology and Persuasive Presuppositions”, in J. Verschueren 

(ed.) Language and Ideology: Selected Paper from the 6th International 
Pragmatic Conference, 1: 492-509. Antwerp: International Pragmatic 
Association. 

 
Sturmer, M. 1998. The Media History of Tanzania. Ndanda: Ndanda Mission 

Press. 
 
United Republic of Tanzania, Print Media: 

http://www.tanzania.go.tz/home/pages/1587 (accessed 11 December 
2014). 

 
United Republic of Tanzania, Newspapers: 

http://www.tanzania.go.tz/home/pages/1730 (accessed 11 December 
2014). 

 
Van Dijk, T.A. 1988. News as Discourse. New Jersey: Lawrence Erlbaum 

Associates. 

 

http://buildingequipments.net/three-month-ban-on-tanzanian-weekly
http://buildingequipments.net/three-month-ban-on-tanzanian-weekly
http://archive.lib.msu.edu/DMC/African%20Journals/pdfs/africa%20media%20review/vol4no3/jamr004003002.pdf
http://archive.lib.msu.edu/DMC/African%20Journals/pdfs/africa%20media%20review/vol4no3/jamr004003002.pdf
http://www.tanzania.go.tz/home/pages/1587
http://www.tanzania.go.tz/home/pages/1730

