
African Review Vol. 41, No. 2, 2014: 200-221 

 

Response to A. Makulilo’s article on IPSOS’ 2013 Voter Intention 
Survey Performance 

 
 
 

Thomas P. Wolf  
 
 
Abstract 
 

This piece critically assesses the article, “Poll-‘Pollution’?: The politics of 
numbers in the 2013 elections in Kenya”, by Alexander Makulilo, recently 
published in the African Review (Vol. 40, No. 2, 2013, p. 1-32).  In the 
article, the author subjects the survey work related to the March, 2013 
Kenyan election conducted by the Kenyan branch of the international 
market research and media-monitoring firm, IPSOS, to harsh criticism, 
stemming from various purported methodological failures and deliberate 
bias. This response, by IPSOS-Kenya’s chief Research Analyst, 
comprehensively addresses these criticisms.  In doing so, it seeks to reveal 
the author’s insufficient appreciation of such methodology, while raising 
two critical questions that he conveniently avoids: how credible does he 
consider the official results, and how close to even these contested results 
would any final poll – concluded over a week before the election itself – 
have to be in order to win his approval? 
 
 

Introduction 
I am writing in response to the “Poll-‘Pollution’?: The politics of numbers in the 
2013 elections in Kenya”, by Alexander Makulilo, published in the African 
Review (Vol. 40, No. 2, 2013, p. 1-32).  At the outset, it is agreed that its subject 
matter – public affairs survey research in Africa – is certainly welcome, given 
its reflection of and potential contribution to the expansion of “political 
space” across much of the continent over the last several decades.  This is 
especially so, since it has received such paltry scholarly attention, 
notwithstanding a few exceptions (de Torrente, 2013; Wolf, 2009; Bratton et 
al, 2005).  Moreover, anyone presenting research results should be prepared 
for serious, sober scrutiny of their work.  
 

                                        
 IPSOS-Kenya’s chief Research Analyst, E-mail: twolf@wananchi.com    

mailto:twolf@wananchi.com


A Response to A. Makulilo 

 

201 

 

It is thus highly regrettable that this piece, dealing with Kenya’s 2013 
election, is so highly flawed, a consequence of its voluminous omissions, 
distortions, and outright falsehoods.  As one closely associated with the 
subject matter and as a former academic myself (Lecturer, Department of 
Government, University of Nairobi, 1988-94), I therefore sought – and 
gratefully have been granted – the right-of-reply from The African Review. 
Without identifying them all (which would take even more space than what 
has been used here), I seek to include enough of them to justify such an 
assertion, while making clear my deep misgivings that this piece – at least 
without major revisions/corrections, based at least in part on information 
from me/IPSOS that was never sought by the author – was ever published. 
  
Examples of Errors and Omissions 
Paper Title 
The title itself is quite misleading.  The author restricts himself to a single 
survey research company, IPSOS (formerly registered in Kenya as IPSOS-
Synovate, formerly Synovate, formerly The Steadman Group; I shall refer to 
the company simply as ‘IPSOS’ throughout), and says almost nothing about 
the actual politics of this election; instead, the article aims to undermine the 
credibility of the voter-intention survey work of this one company (which 
also has a country-office in his own country, Tanzania).  For example, there is 
no evidence that he attempted to conduct interviews with any political actors 
about these results, or even with any media professionals and/or executives 
who published/broadcast/sponsored/interpreted-debated many of them.  
Rather, his only “grounding” in the reality of this election is a few newspaper 
quotations from self-serving political actors.  Indeed, it was this very sort of 
distortion of reality by such actors that was the subject of my own 2009 piece 
(with which the author is familiar). 
 
While rather petty, but also worth noting, the first part of the title (‘Poll-
Pollution’) is either a case of unacknowledged copying, or an unlikely 
coincidence, this being almost identical to the sub-heading in my published 
article on the pre-2007 Kenya election surveys (‘Poll-ution’; 2009: 290), that 
the author cites in a different context.  Since it is said that imitation is the 
most desirable form of flattery, perhaps I should withhold any complaint 
here, however. 
 
Background: IPSOS’ Final Survey vs. the Official Results 
Before examining the author’s article, the survey findings at the centre of his 
attention should be made clear, given that his use of them is 



T.P. Wolf 

202 

 

incorrect/incomplete, and thus quite confusing.  Most important here is the 
contrast between the official election results as announced by Kenya’s 
elections’ body (the Independent Election and Boundaries Commission, 
IEBC) and those of IPSOS’ final pre—election survey (discussed in more 
detail below).  Table 1 captures this, showing just how accurate the poll was 
for all presidential candidates aside from Uhuru Kenyatta (the winner), while 
Figure 1 shows IPSOS’ poll results on stated presidential voting intentions 
over the previous three and a half years.  For reasons that shall become 
evident, these results underscore just how reliable – and thus credible – the 
company’s work in this area was during the period concerned – as, indeed, it 
has been in the past. 
 
Table 1: IPSOS’ Final (February) Results vs. the Official Kenya 2013 
Election Results 

Presidential 
Candidate  IPSOS   IEBC Variance  

Error margin  

Kenyatta 44.82% 50.07% +5.25% Higher than error margin 

Odinga 44.36% 43.31% -1.05% Within error margin  

Mudavadi 5.18% 3.93% -1.25% Within error margin  

Kenneth 1.61% 0.59% -1.02% Within error margin  

Karua 0.84% 0.36% -0.48% Within error margin  

Dida 0.20% 0.43% +0.23% Within error margin  

Kiyapi 0.05% 0.33% +0.28% Within error margin  

Muite 0.00% 0.10% +0.10% Within error margin  

Rejected  
Votes (IEBC)  0.00% 0.88% +0.88% 

N/A 

Undecided 
(Polls)  2.95% 0.00% -2.95% 

N/A 

• Notes: Total positive variance = +6.74% 

• Total negative variance = -6.75%  

Source: Ipsos-Synovate, Media Release, 15 March 2013. 



A Response to A. Makulilo 

 

203 

 

Figure 1: Preferred Potential/Actual Presidential Candidate* – Time Series 
(March 2009 – Feb.  2013) 

 
Source: Compiled by T. Wolf 
 
*For purposes of visual clarity, only the four most popular candidates are 
shown with all the rest being combined under “others” aside from those 
stating they were “undecided” or not prepared to vote for anyone (i.e., 
“none”). 
 
One other critical fact should be noted here.  Removing the 188 respondents 
who were either “undecided” or would not disclose their preference, the 
actual results of IPSOS’ February survey are: Kenyatta-Ruto 46.4% and 
Odinga-Musyoka 45.4%, and keeping in mind this survey’s error-margin of 
about 1.3%, this puts Jubilee’s total within a range of 45.1%-47.7%.  Relevant, 
too, is Jubilee’s gain of 6% since IPSOS’ January survey – a trend that must be 
assumed to have continued over the last two weeks of the campaign.  (Recall 
here that the survey’s fieldwork dates were 15-19 February.)  The question 
thus becomes far less one of why the poll was ‘wrong’, and much more one 
of ‘how close to the IEBC’s figures would IPSOS have been had it been 
possible to conduct an additional survey a day or two before the election 



T.P. Wolf 

204 

 

itself’?  In other words, how ‘accurate’ must a survey be to win the author’s 
approval? 
 
These survey results, compared with the official results, raise another critical 
question that the author quite conveniently avoids: how certain is he that the 
latter are absolutely correct?  And to the extent that they may not be, what 
implication does this have for all the vacuous ‘weaknesses’ he ascribes to 
IPSOS’ survey research capacity and products?  This question should be kept 
in mind as the following issues are considered. 
 
Methodology Distortion-Interpretation Errors 
Beginning with the author’s numerous criticisms of IPSOS’ methodology, it is 
helpful to re-visit his own Table that shows the release- and data collection-
dates for the four surveys he discusses (p. 15).  Much of his misplaced 
criticism of the surveys’ results stems from his failure to identify the 
contrasting methodologies associated with each one:  face-to-face/household 
surveys, and CATI (mobile phone) instruments.  For purposes of clarity, I 
reproduce his table below (Table 3), which lists four surveys (together with 
their data-collection and release dates); then, I include my own (Table 4), 
which covers those listed by the author, together with four earlier ones (21 
January – 4 February). 
 
Table 3: IPSOS (Kenya) Pre-Election Polls, 13 February – 22 February* 

Survey Release Date Data Collection Dates 

13 Feb. 12 Feb. 

18 Feb. 13-15 Feb. 

22 Feb. 15-19 Feb. 

24 Feb. 15-19 Feb. 

 Source:  * A. Makulilo (2013: 15). 
 
In addition to the dates of data-collection and media release, (my fully 
factual) Table 4 also indicates: methodology, sample size, error-margin, and 
results for the two main presidential candidates (Odinga and Kenyatta). 
 
 
 
 
 
 



A Response to A. Makulilo 

 

205 

 

Table 4: IPSOS (Kenya) Pre-Election Surveys, 21 January – 22 February, 
2013 

Release 
Dates 

Survey 
Dates 

Methodology Sample 
Size 

Error-
Margin 

Odinga Kenyatta 

21 Jan. 17-20 
Jan. 

CATI 2,610 2.00% 40% 36% 

25 Jan. 12-20 
Jan. 

Household 5,895 1.28% 46% 40% 

28 Jan. 24-27 
Jan. 

CATI 2,257 2.06% 45% 41% 

4 Feb. 31 Jan.-
2 Feb. 

CATI 2,227 2.08% 44% 40% 

13 Feb. 12 Feb. CATI 1,074 2.99% 33% 40% 

18 Feb. 13-15 
Feb. 

Household 2,500 1.96% 43% 43% 

22 
Feb./24 

Feb. 

15-19 
Feb. 

Household 5,971 1.27% 44% 45% 

Source: Compiled by T. Wolf 
 
 *CATI - Computer-Assisted Telephonic Interviews 
 **All margins-of-error are +/- the percentage shown 
 
Having shown the details of each of these surveys, a few additional points of 
clarification in response to the author’s misinterpretation/confusion may be 
made. Whereas the author lists separate polls for 22 and 24 February (based 
on data-collection during 15-19 February), these were actually part of a single 
survey, though released in two sections (on these dates – and made explicit 
in these terms to the media houses to which they were presented/sent): one 
that included presidential-ticket popularity, and another that captured views 
about the first presidential debate.  (The second presidential debate took 
place on February 25.)  The author should thus not find it “surprising” that 
“two separate polls were conducted at the same time” (thus leading him to 
mistakenly list these two media releases separately).  (The fact that this 
second release was posted separately on the company’s Website may have 
caused this confusion, yet if so, he could easily have clarified the matter by 
contacting the company’s Nairobi office – which he never did, a most 
baffling omission for anyone undertaking serious research; indeed he should 
have directed his incredulity that the “IPSOS experts were not aware of their 
own polls” (p. 24) at himself.  But the reasons why the 22 February survey 



T.P. Wolf 

206 

 

included a section on the (first) presidential debate should be applauded, not 
criticized: (1) with a sample size about four times larger than the original 
(CATI) poll – that was limited to those claiming to have listened to/watched 
it, as noted above – and (2) asking such questions after a substantial period of 
time had elapsed, would together improve the reliability of the results 
obtained as compared with the initial, ‘day-after’ (as noted, CATI) poll.  As 
such, the author’s denigration of IPSOS’ methods is again completely 
misplaced.  Other key relevant facts related to this series of IPSOS’ surveys 
include the following: 
 

1) Three of the four CATI polls (21 January, 28 January, and 12 
February) were commissioned by Royal Media Services (and 
included in Citizen-TV evening newscasts).  Two other firms were 
also commissioned to undertake identical surveys so that the results 
could be compared.  (Why is the author silent about this?)  The use of 
CATI methodology was determined by the client, as was the 
(approximate) sample size. 

2) The other CATI poll, released on 13 February, was based on the first 
of two presidential debates (involving all eight candidates).  The 
sampling universe was (as noted above) limited to those contacted 
who claimed to have “followed” the debate, whether on radio or 
television.  Its results are thus not at all comparable to any of the 
other polls in this (or in the author’s) Table (and should thus have 
never been included in his Table, though perhaps mentioned 
separately). 

3) Finally, regarding the ‘shifting’ gender balance shown on several of 
these survey media-releases, the author is correct to note that 
“women are slightly the majority population in Kenya” (p. 20).  
However, he fails to recognize that the gender distribution we 
obtained in our final survey (54% male) is probably a more accurate 
reflection of the electoral reality, given what is known about the 
higher rate of voter registration/voter turnout among men (in Kenya, 
at least; for example, in IPSOS’ June, 2013/post-election survey, 4% 
more men than women reported having voted in the election).  Prior 
to that, whatever gender ratio was obtained in terms of respondent-
capture, the raw data were weighted to bring them into line with the 
51%-49% female/male ratio known to be the (census) reality.  In any 
case, what empirical evidence does he possess to prove that men and 



A Response to A. Makulilo 

 

207 

 

women vote differently to any extent in Kenyan (or even in 
Tanzanian) elections?  In other words, like most of his other 
criticisms, this ‘weakness’ that he alleges constitutes nothing more 
than a trivial irrelevance. 

Also related to methodology, aside from the specific Kenya survey data he 
(incorrectly) cites, he commits numerous serious omissions and factual 
errors.  For example, in his reference to the failure of leading U.S. pollsters 
(Roper, Gallup) to predict Truman’s razor-thin victory over Dewey in the 
1948 presidential election, he fails to mention that neither firm had employed 
fully ‘scientific’/random sampling of the voting population; rather, they 
based their sampling on models of participation (turnout) in previous 
elections, which in this case led to a significant underestimation of certain 
categories of voters: women, African-Americans, and the poor (discussed at 
some length by Igo, 2007: 137-8; 186-90).  Likewise, the ‘Bradley-effect’ that 
explains why B. Obama out-scored H. Clinton in the Democratic Party’s New 
Hampshire primary election in 2008 – yet went on to lose to her in the actual 
voting (i.e., the ‘shyness’ of respondents to confess that they were not 
prepared to vote for someone of colour – of which he makes no specific 
mention, and which is also ironic given that he inserts six citations of 
published works about this polling ‘failure’!) – was no fault of the pollsters 
(who, after all, just reported what their respondents told them; for a rigorous 
exploration of this issue, see Hopkins, 2009; for its consideration in Obama’s 
wider 2008 race, see Issenberg, 2012: 291-7).  He also seriously misleads his 
readers when citing Silver’s negative portrayal of the U.S. pollster Zogby in 
his attempt to fault the credibility of all such survey firms.  (Silver’s review of 
how such firms performed in the most recent U.S. election is generally 
laudable, and he ranked IPSOS 6th best out of the 23 polling organizations he 
assessed; Silver, 2012a).  As Silver concluded: “In my view, there will always 
be an important place for high-quality telephone polls, like those conducted 
by major news organizations, which place calls to cell-phones. And there 
may be an increasing role for online polls, which can have an easier time 
reaching some of the voters, especially younger Americans, that telephone 
polls are prone to miss” (Silver, 2012b).  
 
Next, and perhaps even more serious for an academic, his questions about 
the representativeness of IPSOS’ sampling frames in terms of demographic 
characteristics reveal a gross misunderstanding of the process of national 
random (household) sampling (an issue discussed in more detail below), 
which is exactly the same as employed in the Afrobarometer surveys, for 



T.P. Wolf 

208 

 

example, of which he (again, quite surprisingly – at least in terms of 
methodology) makes no mention/reference (despite Tanzania’s inclusion in 
this award-winning research initiative since Round 1 in 1999).  
 
On a closely related matter, the author makes erroneous statements 
regarding sample size.  Specifically, while raising doubts about IPSOS’ 
sample sizes of 2,500 and even nearly 6,000 immediately prior to the election 
(p. 21), he fails to mention that nearly all U.S. presidential polls, for example 
– including those praised by Silver – employ (with irrefutable justification) 
samples of only around 1,500 – and this for an electorate of over 200 million 
voters!  (Afrobarometer surveys generally use samples of 2,400, though in 
some cases only around 1,400.) 
 
But perhaps the most revealing example of his analytical limitations is his 
statement that “…opinion polls in a conflict torn society should exhibit some 
unique methodologies in order to provide an objective projection and 
analysis of politics in such a society” (p. 13-4).  First of all, such voter 
intention polls only seek to capture such intentions at the time they are 
conducted, so (unlike exit polls) the issue of “projection” does not arise.  
Neither do they in themselves constitute an “analysis of politics”; that is left 
to political analysts (who may or may not be employed/utilized by those 
conducting/releasing the results of the surveys).  At the same time, and far 
more important, what sort of “unique methodologies” does the author have 
in mind?  My argument is that none exist; in any case, the author offers none.  
Instead he goes off into diversionary tangential issues such as the financing 
of such polls, the salience of ethnic identity in candidate-attraction for voters, 
“mistrust” among Kenyans, the framing of questions, timing ,and other 
(perhaps interesting, but here) completely irrelevant matters. 

Given such failings of his own, it is rather ironic for the author to claim that 
“Normally, pollsters refrain from admitting limitations of their methodology 
and polling outcome” (p. 2).  At the very least, while I have no idea what 
data-base he used or consulted to determine what ‘normal’ pollster 
behaviour is in this regard, it certainly does not apply to the company at the 
centre of this article, as we/I constantly refer to factors that could result in 
deviations from our voter-intention survey findings (for example, see 
reference to Wolf, 2013, below), including my comments about respondents 
sometimes “lying” to survey interviews on certain questions, cited by the 
author (p. 22) as ‘proof’ of the shoddiness of our results, even if, based on my 
decade of experience in the profession, such deviations are minimal, and 



A Response to A. Makulilo 

 

209 

 

highly specific with regard to question-content and survey type (about 
which, see more details below).  
 
Factual Omissions/Distortions 
The author also commits numerous factual omissions and distortions.  First 
here is his assertion that IPSOS (then Synovate, as noted) failed to include 
Zanzibar in its 2010 pre-election voter-intention polls in Tanzania.  This is 
incorrect.  According to Synovate’s Country Manager at the time: “What we 
refused to do was to divulge the findings for Zanzibar and Pemba.  This is 
because of the stance of the Zanzibar government on [the] publishing of 
polls” (Personal Interview, Nairobi, 23 January, 2014). 
 
Next, in discussing the record of political polling in Kenya, the author 
conveniently fails to mention that (as suggested above) at least four research 
firms conducted and released voter-intention polls before the election, with 
IPSOS being the most accurate: giving Uhuru Kenyatta (the eventual winner) 
a (slight) lead in its final poll.  Why does he ignore them?  Surely if his focus 
is the politics of polling in this Kenyan election, he would at least need to 
show how IPSOS is situated in this wider (survey) universe.  And referring to 
a point made earlier: whether or not he believes Kenyatta/Ruto did (barely) 
achieve the outright majority the IEBC declared that they had, does he 
believe the IPSOS’ pre-election survey work was better or worse than these 
other three firms, and on what empirical facts is his opinion based?  
Alternatively, if he believes that all Kenyan survey firms performed equally 
badly, let him say so, and substantiate such a claim. 
 
More generally, while the author is quick to conclude that the nature of 
Kenyan/African society presents “critical challenges (again, apparently 
discounting the highly acclaimed Afrobarometer surveys) which are not easy 
to be fixed by pollsters” (p. 23), he is largely silent on the resultant ‘failures’.  
Indeed, he conveniently ignores IPSOS’ highly credible past record in 
measuring (not “projecting” or “predicting”!) voters’ intentions prior to the 
2005 and 2010 constitutional referenda (i.e., within the margin-of-error in 
each case) and in connection with which there were no ‘rigging’ allegations, 
thus allowing for a more sound assessment of the polls, and before the 2007 
presidential election (even though, as noted, he cites my 2009 article that 
includes all these results).   
 
In this connection, he specifically deceives readers (p. 5) when referring to 
Cheeseman (2008: 168-9) by first mentioning the four companies that 



T.P. Wolf 

210 

 

conducted polls before the 2007 election, and then quoting his text which 
refers to “these misleading polls” that “became the subject of great 
controversy and disagreement” following the declaration of incumbent 
president Mwai Kibaki as the winner, when in fact Cheeseman had made it 
clear – in text silently omitted by the author – that he was here referring to 
the poll results of two other firms that had both given Odinga a 10% poll-
lead, as opposed to the 2% advantage he received from Steadman (now 
IPSOS) and one other firm.  Indeed, Cheeseman regularly writes pieces for 
The Nation newspaper, making heavy – and explicit – use of IPSOS survey 
data in doing so.  Is the author unaware of this, or is he again just 
conveniently ignoring facts that refute his distorted arguments? (Also related 
to the 2007 election, and while not central to his subject matter, he likewise 
ignores the vote-of-confidence the Kriegler Commission gave to the polls 
associated with it by rejecting any causal link between them and the 2008 
violence that followed it; Republic of Kenya, 2008: 62-3.)   
 
Likewise, the author (strangely) fails to mention the exit polls conducted 
during both the 2007 and 2013 elections (Gibson and Long, 2008; Long, 
Kanyinga, et al, 2013), the results of each largely confirming 
Steadman’s/IPSOS’ final voter intention polls (both – as already noted – 
conducted about two weeks before the events).  As the authors of the latter 
publication concluded: “Overall, we estimate that Odinga took around 45.3% 
of the vote and Kenyatta 45.6%, a statistical tie” (Ferree et al, 2014: 15).  Note 
again the above-described re-calculation of IPSOS’ final results: Kenyatta-
Ruto, 46.4% and Odinga-Musyoka, 45.4% – that is, statistically identical. 
 
Likewise, he fails to even mention the controversy surrounding the official 
result of this more recent contest (Africa Confidential, 2013; Africog, 2013; 
Carter Center, 2013; Ferree et al, 2014; MARS Group, 2013; Kenya Television 
Network/KTN, 2014,), as well as the voluminous evidence of irregularities 
presented in the two election petitions brought to challenge the official 
results.  Even if the Supreme Court ultimately dismissed both, the fact that 
much of the evidence was time-barred and thus never examined by the Court 
(according to one of Odinga’s lawyers, “about 80% of what we had amassed 
for the case”; Personal Interview, Nairobi, 23 April, 2014), suggests that the 
actual votes won by the various candidates is unlikely to ever be known.  
Indeed, the Court’s decision itself has been held up to highly critical scrutiny 
(Kegoro, 2013; Maina, 2013; Ongoya, 2013), also all conveniently ignored by 
the author.  Altogether, such gaps are especially puzzling considering his 
own comment (p. 2) that “polls have a truth benchmark, that is, election 



A Response to A. Makulilo 

 

211 

 

results obtained from a free and fair election.”  Yet nowhere in the entire 
article is the controversy regarding the official results of this 2013 Kenyan 
election mentioned, especially as this might impede any rigorous 
interrogation of the accuracy of the polls (another issue that I presciently 
raised in my pre-election media piece (Wolf, 2013). 
 
(By contrast, the author makes specific reference to the ‘gap’ between 
‘official’ and ‘true’ results – including those captured in polls – in his detailed 
consideration of the pollsters’ performance prior to the 2010 election in 
Tanzania: “What is challenging is the fact that while polls are fundamentally 
based on probability sampling the [Tanzanian] electoral field is 
systematically skewed to favour the ruling party” (Makulilo, 2012: 53).  So 
why does he totally ignore this issue for both the 2007 and 2013 Kenyan 
elections, even if in this latter case the issue is control of the state machinery, 
rather than a ‘ruling party’ as such?) 
 
It is also contradictorily ironic that he quotes presidential candidate Peter 
Kenneth’s rejection of the pre-election polls of mid-January as biased in 
favour of the two leading candidates, yet IPSOS consistently gave him a 
higher percentage than he obtained from the Independent Election and 
Boundaries Commission (IEBC) in the election itself: for example, 1.61% in 
our final (February) survey, as opposed to just 0.59% from the IEBC.  In any 
case, as a political scientist (or even an ordinary citizen with even a minimum 
of political savvy), the author should eschew taking such self-serving 
assertions by politicians at face value (a central theme of my 2009 article, 
which he is encouraged to revisit).  But perhaps he has never undertaken 
actual field research in Kenya, so that at least some of his naïvete on this 
issue can be at least understood, if not forgiven.  (Though this would assume 
Tanzanian politicians whom he presumably knows better are cut from 
altogether different cloth). 
 
This leads to another more general and misleading claim by the author: that 
such results encourage/result in a ‘band-wagon’ affect by benefiting 
whoever is shown to be leading in the polls.  In his words: “…[P]oll findings 
are in themselves significant [sic] to influence the actual voting as well as 
voter turnout.  Usually, the electorates take such findings as results” (p. 3).  
Yet, characteristically, the author offers no evidence in this regard, whether 
in Kenya or anywhere else, yet much exists to the contrary. In the final 
(several) polls before the 2007 Kenyan election, for example, Steadman (now 
IPSOS) gave Kalonzo Musyoka about 10% of the vote, which is exactly what 



T.P. Wolf 

212 

 

he achieved, within the poll’s margin-of-error (and Musyoka – unlike Odinga 
– never questioned the results of that election), yet if the author’s assertion 
were true, he would have attained much less since these polls showed his 
chances of winning were non-existent (and Steadman’s first post-election 
survey of 2008 revealed that nearly two-thirds of voters had been aware of 
the pre-election polls). Moreover, how could Odinga have overtaken 
Musyoka when the latter enjoyed such a firm lead until mid-2006?  (And 
again, why does the author ignore these findings, yet cites my 2009 article 
containing such relevant data when it suits him to do so?)  Even more 
relevant to the author’s article, how could Kenyatta possibly have overtaken 
Odinga shortly before the 2013 election (as noted: by 0.4% in IPSOS’ last poll 
(44.8% vs. 44.4%) – and then significantly out-score Odinga in the election 
itself (whatever his ‘real’ vote-total) if the latter had been leading the former 
in every poll the company had conducted and released over the previous 
three years (and in all polls conducted by all other survey firms as well)?   
 
For example, (in IPSOS’ surveys as shown in Figure 1) the latter ‘led’ the 
former 49% to 14% in October, 2010, by 32% to 22% in April, 2012, and by 
46% to 40% in January, 2013.  Is he suggesting that if no polls had been 
conducted/released by any firm Kenyatta would have defeated Odinga by 
an even greater margin than by the 7% that he did (according to the IEBC)?  
If so, can he prove this?  (For a comparative perspective, looking back on the 
first four decades of pre-election polls in the US, Monroe could conclude that 
“public opinion polls seem to have little or no effect on voting behaviour”; 
Monroe, 1975: 125.)  At the same time, evidence exists – in Kenya, at least – 
that such polls do have a major impact on pre-election party-elite strategy in 
terms of assessing the viability of candidates, the utility of alliances between 
particular political parties (representing blocs of the electorate, as opposed to 
policy-harmony), the selection of running-mates, the key geographic areas to 
invest in voter turn-out efforts, and so on.   But of such practical and proven 
utility – part of the real ‘politics’ of the election as related to such polls (as 
suggested in his paper’s title) – the author simply has nothing to say (as also 
noted above). 
 
Another distortion is contained in a contradictory statement the author offers 
regarding the 2010 election in Tanzania.  After attempting to trash the several 
polls that were released leading up to that contest, he then surprisingly states 
that the ruling party was confidentially “fed” the results of two polls 
conducted in Zanzibar by the Research and Education for Democracy in 
Tanzania (REDET), enabling it to “strategize its campaigns at the expense of 



A Response to A. Makulilo 

 

213 

 

the opposition” (p. 5).  Is the author suggesting that CCM gained an 
advantage by making use of erroneous poll results?  Again, the (il)logic here 
is simply baffling. 
 
Specific Misrepresentations of IPSOS’ Survey Results Related to the 2013 
Election 
The author twice suggests that IPSOS’ voter intention results “might” have 
been falsified “in favour of” one candidate especially in relation to the 
question posed on several surveys as to whether any respondents had 
recently changed their voting intentions (p. 16), but fails to indicate which 
candidate that was, or how the company could have gained by so doing 
(especially) when the other three companies’ overall results were extremely 
close to those released by IPSOS.  (Or does he believe that the top 
management of all four companies were so ‘compromised’?!) Moreover, if 
there was any truth to this, how would (all) “politicians, academics and the 
general public” have “discredited” the polls as partisan?  (That is, including 
even the candidate/party/coalition allegedly ‘favoured’ by IPSOS – 
presumably, Kenyatta?!) And this statement is itself also false, in that no 
credible academic dismissed the polls, and they were generally accepted as 
credible by the public, even if some highly partisan voices stated otherwise: 
Jubilee, that they would indeed achieve a first round (50%+1) victory, and 
Odinga (in response to IPSOS’ last poll showing Kenyatta with a slight lead, 
as noted above), in likewise claiming that he had the ‘numbers’ for a first 
round victory.  But such accusations again underscore that partisan voices 
are the least likely to render objective judgments on polls results. 

 
Also in this regard, it is regrettable that the author failed to include IPSOS 
time-series (trend) chart-graph that shows these changes over time, i.e., Slide 
No. 36.  If he had removed his erroneous inclusion of the mobile phone poll 
(of 13 February) that employed a different sampling frame (to include only 
those respondents who had heard/watched the two presidential debates, as 
mentioned above) he would have had no basis for criticizing IPSOS’ work on 
the basis of “timing” that he spends considerable space doing (p. 10-11).  
Perhaps more important, that chart-graph (Slide No. 36 in IPSOS’ 
PowerPoint presentation-release of 22 February, to which he refers) shows 
that one month earlier – the only previous poll undertaken after the 
completion of the voter-registration exercise – Odinga enjoyed a 6% lead 
over Kenyatta (as noted above, 46% vs. 40%).  Given that the fieldwork for 
IPSOS’ final survey was completed on 19 February, and which showed this 
margin had vanished, that left two full weeks of active campaigning before 



T.P. Wolf 

214 

 

the election itself (4 March).  Why, then, does the author not recognize that 
the Jubilee ‘ticket’ could very well have continued to gain ground during that 
remaining period, at least to closely approach (in statistical terms) the official 
election result?  Also relevant here – and which the author likewise 
conveniently ignores – are two other facts: (1) in this final (February) poll, 
about 2.5% of respondents claimed to be still “undecided” or refused to 
answer the question about their voting intentions, and (2) over half of the 
roughly 8% who expressed an intention to vote for one of the four ‘minor’ 
candidates failed to do so, but instead ‘invested’ in either of the two front-
runners (just as I had indicated was likely to happen in my media piece 
published at this time ( Wolf, 2013).   
 
Let me confess one mistake in IPSOS’ 22 February media-release which 
justifiably ruffles the author (p. 17): the question-wording of Slide No. 34: 
“Apart from President Kibaki, if presidential elections were held now, whom 
would you vote for if that person was a candidate?” Having examined the 
interview questionnaire I can assure him that the actual question-wording 
was: “Which of the following pair of candidates for president and deputy 
president are you going to vote for in the next general election?”, or in 
Swahili: “Je, ni nani utawapigia kura kama rais na mwenza wake katika makundi 
yafuatayo katika uchaguzi mkuu ujao?”  As such, he may dispense with his 
concerns about (in)appropriate question-wording once the actual ballot-
choices had become official (again, concerns that would have been obviated 
had he requested to see the actual questions which we would have been only 
too happy to provide). 
 
Next, while correctly emphasizing (and using an appropriate reference) the 
importance of voter turnout as a factor that can produce actual election 
results at variance with voter-intention polls, the author asserts that only by 
“comprehending the level of voter turnout” can a pollster “project” accurate 
results.  Here, the author blurs the distinction between social science and 
even informed ‘fortune-telling’ (i.e., non-scientific guess-work).   
 
First of all, prior to the voter registration period (Nov. 18 – Dec. 18), we at 
IPSOS always made clear that we had no firm basis for guessing/predicting 
the proportion of Kenyans that would actually register nationally, and 
among those who did, the variations in these proportions over the political 
landscape, a reality that would likely help/hurt one pair of 
candidates/political party or the other.  After this exercise was completed, 
we re-adjusted our sampling frame at the regional level (i.e., new counties = 



A Response to A. Makulilo 

 

215 

 

47) to reflect the IEBC’s official registration figures, and which – we 
calculated on the basis of historical ethnic voting trends – did give a 2-3% 
boost to Jubilee.  Beyond this, and contrary to what the author asserts, there 
is simply no way to scientifically “project” what these figures are on the 
ground (even if, in terms of global best-practice, there is nothing wrong with 
pollsters offering a variety of outcomes based on different turnout scenarios, 
especially when based on well-documented, uncontentious past data).  
Indeed, as we stated in our Press Release that accompanied the 25 January 
media briefing, “Together with such other unknown of factors such as turn-
out rates in various parts of the country on election Day, there is no solid 
basis for predicting the actual outcome as of now.” 
 
In this regard, it is unfortunate that the author relied on a misleading (and 
sloppily edited) report in The Star newspaper (2013) which reported me as 
having said: “Most of these respondents could be lying to us…” (p. 22).  
Evidently, the journalist in question misunderstood my remarks here, since I 
had referred to the 91% of respondents who had claimed that they intended 
to register and vote in our previous (November, 2012) survey, that was 
completed just prior to the start of the one-month voter registration process 
(Nov. 18 – Dec. 18).  By contrast, in that (25 January) presentation to the 
media, it was indicated at the outset (perhaps before this journalist entered 
the briefing hall) that only those who (a) claimed to be registered voters, (b) 
could name the nearest polling station to their residence, and (c) could name 
the polling station where they had registered/intended to vote (whether or 
not it was the nearest one – and if not, could give the reason why they had 
registered elsewhere) were interviewed.  This same screening procedure was 
used in our final (February) survey as well.  (Having our interviewers 
demand to see the actual voter registration slip was considered too invasive.)  
So whatever ‘lies’ may have been told in November, 2012 were largely 
‘corrected’ in our final two surveys. 
 
Second, and perhaps even more important, the author failed to note my 
subsequent statement (accurately reported by The Star in this same story) that 
“poll companies had generally been proven credible in the performance of 
the 2005 referendum on the constitution, during the 2007 general election, the 
2010 referendum on the constitution and the numerous by-elections held in 
the country since 2007”, so that any such ‘untrue’ responses’ (on any 
questions) were “statistically insignificant” (The Star, 2013).  Once again, this 
is a case of misleading/selective quotation.  
 



T.P. Wolf 

216 

 

Whatever the case, it is thus simply incorrect for the author to claim that 
“Synovate did not ask any question related to voter turnout in all its 
February 2013 polls” (p. 24), an error which he could have avoided if he had 
examined the actual questionnaires (which – to repeat – would have been 
readily provided had he communicated an interest in this issue to us).   
 
As far as actual turnout, whereas in the final (February) IPSOS survey, 98% 
of those interviewed (all of whom – as noted above – claimed to be registered 
voters and could name the polling station where they were registered) 
asserted they would vote, ‘only’ 86% did (according to the IEBC).  Relevant 
here, however (as suggested above), is the fact that a selective examination of 
election results by several Nairobi-based governance NGOs (e.g., Africog, 
2013; Mars Group, 2013), found a number of polling stations where total 
votes exceeded the number of registered voters; similar discrepancies were 
discovered by the Kenya Television Network’s “Inside Story”/”Jicho Pevu” 
documentary research team in preparing their three-hour piece on ‘what 
went wrong’ in the Kenyan election’ (2014), again raising the question as to 
what ‘true’ election results is the author basing his analysis on?   
 
Yet another false claim by the author is that “Synovate claimed…that Uhuru 
Kenyatta would be ahead of Odinga” (in the actual election; p. 24).  What we 
reported (as noted above) was that Kenyatta had obtained 44.8% and Odinga 
44.4%, and with a margin-of-error of +/- 1.27%, we termed this what it was: a 
statistical tie.  He also states that as part of that release, we “insisted that no 
one would win the required votes (i.e., at least 50%+1) on the first round.”  
As already noted, this claim is also blatantly false.  We explicitly stated that 
voter turnout could allow this to happen; indeed, if he had made reference to 
my piece in the 24 February, 2013 Sunday Nation (Wolf, 2013) – which 
repeated in more detail what I stated to media representatives at the time of 
our 22 February release about how a first-round victory might occur – he 
would/should not have made any such statement. 
 
On a related issue, likewise he has no basis for being “surprised” that in our 
15 March/post-election analysis-release we allegedly “insisted that it was 
correct to project Uhuru as the likely winner” (p. 24), as we did no such 
thing. What we did in our 15 March release was to look (back) at the 
official/IEBC turnout figures, which showed (among other things) that in the 
15 counties where Kenyatta had most support, the turnout was 90%, while in 
Odinga’s 15 counties of greatest support it was only 84%, which accounts for 
(not “projects”) the official results (again, leaving aside any doubts 



A Response to A. Makulilo 

 

217 

 

subsequently raised in the election petitions and forensic examination of 
results by several NGOs, as noted above). 
 
The author also complains about the failure of IPSOS to release voters’ 
intentions as expressed in its surveys in terms of specific demographic 
correlations (technically known as “cross-tabulations”); indeed, he asks why 
IPSOS chose to “avoid finding out” about the degree of ethnic polarization in 
its voter-intention surveys (p. 20).  Why no survey firm in Kenya (and 
Tanzania?) releases important political results in terms of ethnic 
distributions, and why media houses indicate they would refuse to 
disseminate the same if they did, is an important policy issue over which 
legitimate disagreements exist.  Yet if the author had asked (if he does not 
know already) he would have been told that such detailed findings (in terms 
of religion, employment status, education level, and gender, etc., as well as 
ethnic identity) are available for purchase by anyone, because all the relevant 
data are collected and available – at a cost.  If he (or his academic institution) 
lacked the required funds, he may deserve some sympathy, and one hopes 
that in future if he wishes to interrogate such survey results he will be able to 
source the necessary funding.  However, for him to assert that “the Synovate 
polls did not have even the demographic profile” is yet another blatant 
falsehood: it did  (i.e., Slide No. 8 in the 25 January media release; Slide No. 
11 in the 22 February media release – though as suggested, in neither cases 
were ethnic proportions shown.) 
 
Yet another distortion offered by the author is his assertion that IPSOS had 
no basis for its post-election (i.e., 15 March) claim “to have projected close to 
the electoral outcome with a high level of precision at the county level i.e. 
91% correct with regards to Kenyatta’s counties and 88% correct with regards 
to Odinga’s counties” (p. 23), when the company’s final pre-election poll 
“did not have any single question about preferences by respondents in 
relation to candidates for presidential or county elections.”  In fact, he makes 
two distinct mistakes here. First, this post-election analysis was based 
entirely on the company’s final household survey (as noted above) 
conducted 15-19 February and released on 22 February (not on the 24 
February release) which most certainly did have a question on presidential 
voting intentions.  (Indeed, the author himself elsewhere quotes the figures 
obtained on this matter!)  The second mistake is that no question was asked 
about county-level election choices; as such, which “candidates…for county 
elections” is he talking about?  When reference was made to “Kenyatta’s” vs. 
“Odinga’s counties”, this only involved the number of votes each of them 



T.P. Wolf 

218 

 

had received in these particular counties; it had nothing to do with any 
county elections (i.e., for governor, senator, etc.).  (Note, however, that The 
Standard Group had sponsored IPSOS polls on races for various officials in 
several of the larger counties, including Nairobi and Mombasa, which were 
all published – and the results quite closely matched the actual election tallies 
as well, about which the author is once again self-servingly silent.  Moreover, 
such a high level of accuracy that IPSOS achieved at the county level should 
have been praised by the author, particularly given the higher margins-of-
error attached to such sub-sets of the entire sample.)  Indeed, some of his 
(totally misplaced) criticisms might appear more credible if he gave praise 
where it is clearly unavoidable not to do so; once again, however, he fails on 
this standard as well. 
 
A final example may be offered to illustrate the author’s weak understanding 
of basic survey analysis.  Referring to the 13 February 2013 IPSOS (CATI) poll 
following the first presidential debate, he states that “Kenyata [sic] made a 
remarkable increase from 36.9% before changing mind [sic] to 39.8%” (p. 16).  
Note the change: 2.90%.  Given that the margin-of-error for this poll (as 
reported together with the actual findings) was +/- 2.99%, it is therefore 
erroneous for the author to claim that Kenyatta benefited from “a remarkable 
increase” according to this poll, since statistically, there was hardly any. 
 
Conclusion 
One critical and glaring conclusion that must be drawn from this article is 
that the author lacks the most basic appreciation of the motivation of survey 
firms – at least those (such as IPSOS) whose main business is private sector 
market research – which enter the field of political/election surveys, 
including those that capture voter-intentions.  This is to prove their worth by 
doing scientific, credible work, and thereby (hopefully) gaining more 
business from clients of whatever sort.  This is so even if, as has been 
stressed, various factors can affect the accuracy of such polls over which 
these firms have no control – and which behoove them to identify, when 
appropriate, both before and after the fact.  As such, the author’s assertion 
that “pollsters can manipulate and politicize numbers and yet proceed to 
defend their positions [one reason being] that a market research 
company…could lose customers and hence profit” (p. 4) puts the reality 
precisely upside-down!  And any individual within such a firm discovered to 
have even attempted to so ‘rig’ the results – nearly impossible given that 3-5 
other individuals would know what they are – would therefore soon be 
among the unemployed. 



A Response to A. Makulilo 

 

219 

 

Given the massive number of errors and omissions (including several 
obvious ones that, if he had corrected them, would have undermined nearly 
all of the author’s own argument), I submit that this piece utterly fails to 
contribute to any deeper understanding of voting behaviour in Africa (or 
anywhere else), or to a better appreciation of the strengths/weaknesses of 
voter-intention surveys.  On the contrary, it serves only to confuse readers as 
to the fundamental requirements of sound, credible surveys so that they can 
make up their own minds as to which ones – whether in Africa or elsewhere 
– actually fulfil them, and which do not, or what additional information they 
would require in order to be able to assess their worth.   And yet, as the 
author correctly notes, public affairs surveys – including pre-election voter-
intention polls – are increasingly common across Africa’s more liberalized 
polities, making it essential that those who publish and consume them 
understand both their strengths and weaknesses.  As such, the author, most 
regrettably, missed a useful opportunity for such public enlightenment 
through this article.  It is therefore hoped that hopefully now having been 
fully enlightened, his next such effort can achieve this worthy aim – at least 
with regard to IPSOS’ surveys. In the meantime, on behalf of IPSOS-Kenya, 
all those interested in the company’s survey work are urged to contact us 
directly whenever questions regarding either methodology or survey results 
arise.  Hopefully, such direct communication will help prevent the sort of 
misinterpretations and distortions that the above reply has sought to correct. 
 
 
References 
 
Africa Confidential, 2013. “The Long, Long Vote Count”, Vol. 54, No. 13, 

June, 21. 
 
Africog/KPTJ 2013.  Election Series: ‘Election Day 2013 and its Aftermath’, 

www.africog.org/sites/default/files/Election-Day-2013-and-its-
Aftermath.pdf (accessed: May 10, 2014). 

 
Bratton, M., Mattes, R. and Gyimah-Boadi, E. 2005. Public Opinion, Democracy 

and Market Reform in Africa. Cambridge: Cambridge University Press. 
 
Carter Center 2013.  “Observing Kenya’s March 2013 National Elections: 

Final Report”, November: Atlanta. 
 

http://www.africog.org/sites/default/files/Election-Day-2013-and-its-Aftermath.pdf
http://www.africog.org/sites/default/files/Election-Day-2013-and-its-Aftermath.pdf


T.P. Wolf 

220 

 

Cheeseman, N. 2008. “The Kenyan Elections of 2007: An Introduction”, 
Journal of Eastern African Studies 2, 2: 166-84. 

 
Ferree, K. E., Gibson, C. and Long, J. 2014. “Voting behavior and electoral 

irregularities in Kenya’s 2013 Election”, Journal of Eastern African 
Studies 8, 1: 153-72. 

 
Gibson, C. C. and Long, J. 2009. “The presidential and parliamentary 

elections in Kenya, December 2007”, Electoral Studies 28, 3: 497-502.  
 
Hopkins, D. J. 2009.  “No More Wilder Effect, Never a Whitman Effect: When 

and Why Polls Mislead about Black and Female Candidates”, Journal of 
Politics 71, 3: 769-81. 

 
Igo, S. E. 2007. The Averaged American: Surveys, Citizens, and the Making of a 

Mass Public. Cambridge: Harvard University Press. 
 
Issenberg, S. 2012. The Victory Lab: The Secret Science of Winning Campaigns. 

New York: Crown Publishers. 
 
Kegoro, G. 2013. “A Review of the Supreme Court Judgment”, Saturday 

Nation, April, 20. 
 
Kenya Television Network/KTN  2014. Inside Story, 

http://www.nairobiexposed.com/2014/04/22/jicho-pevu-inside-
story-2013-elections-part-1-part-2-video/ (accessed: April 20, 2014). 

 
Long, J. D., Kanyinga, K.,  Ferree, K. E. and  Gibson, C. 2013.  “Choosing 

Peace over Democracy”, Journal of Democracy 24, 3: 140-55. 
 
Maina, W. 2013. “Five key reasons Kenya's Supreme Court failed crucial 

election petition test”, The East African, April, 20-26. 
 
Makulilo, A. 2012. ‘’Where have all researchers gone?’ Use and abuse of polls 

for the 2010 elections in Tanzania’, International Journal of Peace and 
Development Studies, 3, 3: 33-56. 

 
Makulilo, A. 2013. “Poll-‘Pollution’?: The politics of numbers in the 2013 

elections in Kenya”, the African Review 40, 2: 1-32. 
 



A Response to A. Makulilo 

 

221 

 

Mars Group 2013. “Kenya Audit Report on 2013 Kenyan Presidential 
Election Results”, http://www.marsgroupkenya.org/blog/2013/09/03/mars-
group-kenya-report-audit-report-on-2013-kenyan-presidential-election-
results/ (accessed: December 21, 2013). 

 
Monroe, A. D. 1975. Public Opinion in America, New York, Dodd Mead & Co. 
 
Ongoya, E. 2013. “Supreme Court too casual in ‘Raila Vs IEBC & Others”; 

http://www.thepeoplescourt.co.ke/opinions/173-supreme-court-too-
casual-in-raila-vs-iebc-   (accessed: May 20, 2013). 

                                                                                                                                                                                                                          
Republic of Kenya 2008. Report of the Independent Review Commission (IREC), 

Nairobi, Government Printer. 
 
Silver, N. 2012a.  “Which Polls Fared Best (and Worst) in the 2012 

Presidential Race”, 10 November; 
http://fivethirtyeight.blogs.nytimes.com/2012/11/10/which-polls-fared-best-
and-worst-in-the-2012-presidential-race/?_r=0 (accessed: January 5, 2014). 

 
Silver, N. 2012b.  “Google or Gallup? Changes in Voters’ Habits Reshape 

Polling World”, New York Times, November 11. 
 
The Star 2013. “Are Kenyans lying to poll researchers?”, Thursday, 7 

February; http://www.the-star.co.ke/news/article-106233/are-
kenyans-lying-poll-researchers#sthash.xKNz3gxz.dpuf (accessed: 
December 21, 2013). 

 
de Torrente, N. 2013. “Understanding the 2011 Ugandan elections: the 

contribution of public opinion surveys”, Journal of Eastern African 
Studies, 7, 3: 530-48. 

 
Wolf, T. 2009. ‘‘Poll poison’?: Politicians and polling in the 2007 Kenya 

Election”, Journal of Contemporary African Studies 27,  3: 279-304. 
 
Wolf, T.  2013. “Opinion Polls: Factors that might influence outcome”, Sunday 

Nation, February, 24. 

 

http://www.marsgroupkenya.org/blog/2013/09/03/mars-group-kenya-report-audit-report-on-2013-kenyan-presidential-election-results/
http://www.marsgroupkenya.org/blog/2013/09/03/mars-group-kenya-report-audit-report-on-2013-kenyan-presidential-election-results/
http://www.marsgroupkenya.org/blog/2013/09/03/mars-group-kenya-report-audit-report-on-2013-kenyan-presidential-election-results/
http://www.thepeoplescourt.co.ke/opinions/173-supreme-court-too-casual-in-raila-vs-iebc-
http://www.thepeoplescourt.co.ke/opinions/173-supreme-court-too-casual-in-raila-vs-iebc-
http://fivethirtyeight.blogs.nytimes.com/2012/11/10/which-polls-fared-best-and-worst-in-the-2012-presidential-race/?_r=0
http://fivethirtyeight.blogs.nytimes.com/2012/11/10/which-polls-fared-best-and-worst-in-the-2012-presidential-race/?_r=0
http://www.the-star.co.ke/news/article-106233/are-kenyans-lying-poll-researchers#sthash.xKNz3gxz.dpuf
http://www.the-star.co.ke/news/article-106233/are-kenyans-lying-poll-researchers#sthash.xKNz3gxz.dpuf

